Nuffnang

Thursday 22 January 2015

Pesan EMAK

Pesan EMAK


Aku ni anak sulong dalam 10 orang adik beradik,di ajar dari kecik,jangan merasa bangga riak dengan apa yang kita ada,dan jangan terasa hina dengan apa yang kita ada..
walaupun keluarga yang sederhana,yelah adik beradik ramai.
kalu beli baju sekolah yang warna puith tu selagi tak koyak dan muat aku akan pakai jelah, seluar beg lah paling tahan aku pakai dari form 1 - form 5 relak je..kiki.kena beralah.sekolah rendah pun jarang tiap tahun bertukar baru.
Yang paling lucu pernah aku korban baju melayu untuk adik perempuan aku buang kocek bagi die pakai,nampak macam baju kurung.
Susah sangat dulu ayah aku kerja kedai makan atuk,emak aku pula kerja buruh kat ladang.

Emak selalu pesan jangan merendah diri sangat,ingat "jika orang ejek kita miskin ada lagi oramg yang miskin tak dapat pergi ke sekolah"Allah kan ada jangn risau,orang ejek ke apa biar kan,sebab aku selalu yang paling last sekali bayar yuran sekolah,tapi ada lagi sorang kawan aku ni pun sama,nama helry.dari darjah 1 sampai darjah 6 sama je muka aku berdua selalu yang paling lewat bayar.
Paling pahit cikgu ni tampar aku sampai berdarah bibir ni sebab buku aku comot ,tak silap buku kajian tempatan,die besar sikit dari buku biasa tu.tapi tak pernah pun keluar surat khabar kan,macam kes zaman sekarang Sekolah rendah KEBANGSAAN LABIS,kan ada keluar Akhbar SINAR,cikgu pun pegi tampor anak seorang wartawan buat apa,aku ni dulu anak seorang Chef @ tukang masak je.Alhamdulillah bapa aku cuma bagitahu sabar je benda biasa.Emak pun amik ubat sapu bagitahu lain kali cakap kalu buku da tak boleh guna boleh beli baru,aku ni jenis tak suka minta-minta paham keadaaan keluarga

Sampai lah aku da jadi seorang Ayah juga,selagi boleh pakai aku pakai je.


1 comment:

Klik